• ca
  • es
  • en

Cuides el que menges durant el confinament?

 

A casa, amb prou feines sortint al carrer, asseguts moltes més hores de l’habitual (en la butaca, en el sofà, en la cadira enfront de l’ordinador, en una gandula al balcó) mentre treballem, contemplem els carrers buits o veiem una peli o els capítols d’una sèrie…

…és fàcil que perdem la noció del que anem picant i menjant entre hores.

Et ve de gust una bossa de patates fregides, uns cacauets, uns talls de fuet, o millor compartim unes crispetes dolces o salades (un dels productes més comprats i consumits al costat de l’aigua embotellada i el paper higiènic)?

O, potser, un bon grapat de gominoles…

Sí, unes llaminadures, aquestes petites gominoles que anem “picant” sense pensar, amb forma de maduixot, osset, cuc, cor… i de mil colors, elaborades amb glucosa, sucre i gelatina (ja saps, “gelatina”, una massa triturada de medul·les i articulacions de boví i porcí) a les quals se’ls afegeix edulcorants, saboritzants, colorants i molta lluentor.

 

Sense sortir de casa, sense caminar i amb prou feines fent exercici

 

Un dia és un dia: mentre veus una peli rere una altra durant tota una tarda de relax, a qui pot fer-li mal un osset o un cor de goma?, o una mica de brioixeria industrial?, o una pizza congelada?, o unes croquetes precuinades?, o un refresc de cola i uns sucs industrials…?

Un dia és un dia…, clar, però això, el “confinament”, no és un dia, són setmanes (moltes) i no hem de confondre aquesta etapa de la nostra vida amb una llaaaaaarga tarda de dissabte o diumenge.

Sense sortir de casa, sense caminar, sense anar al gimnàs, havent reduït tantíssim la teva despesa energètica, és molt necessari que cuidis la teva alimentació i mantinguis una dieta equilibrada, variada i natural.

No és opcional: si vols conservar la salut, no piquis entre hores, hidrata’t bé (beu aigua), mantingues uns horaris fixos per a menjars i planifica uns menús setmanals en els quals evitis els precuinats i la brioixeria, i, per descomptat, no oblidis prendre fruita, verdures, cereals integrals i llegums.

Ah, i és molt important per a la salut del teu cor que trobis una estona per a tu i que practiquis diàriament una mica d’exercici físic que et relaxi i et permeti mantenir el to.

 

Vade retro: aparta de mi aquests productes

 

Els productes que hem “d’apartar” de la nostra alimentació diària sempre, però encara més ara que ha crescut el nostre sedentarisme, són els següents:

Les begudes edulcorades i/o carbonatades, els sucs industrials i les begudes alcohòliques en excés.

El menjar ràpid, els ultra processats i precuinats (pizzes, lasanyes, canelons, arrebossats, etc.) amb un elevat contingut en greixos i/o sucres.

I la pastisseria, que podem reservar per a ocasions especials.

 

A la cistella de la compra setmanal fes lloc per a…

 

Cereals i llegums: el pa, la pasta i l’arròs són necessaris però sempre serà millor si els prens integrals, procedents de gra sencer, i els llegums, més digestius combinats amb verdures.

Fruites i verdures: un mínim de cinc racions entre hortalisses i fruita, si pot ser de temporada i de proximitat.

Carns i aliments d’origen animal: amb moderació, millor carns d’ocells (pollastre i gall dindi), i evitant els embotits i les carns grasses de qualsevol animal.

Fruits secs i llavors: consumits amb freqüència redueixen el risc cardiovascular i de diabetis, però sempre són millors naturals o torrats que fregits, ensucrats o salats.

 

Per a “baixar-ho”, beu prou, hidrata’t (els nutricionistes recomanen uns 2 litres entre aigua, caldos i infusions).

I recorda: l’aigua de l’aixeta és perfectament saludable, 100% lliure de virus i bacteris.