EL CONSUM DE LLAUNES DE BEGUDA PUJA A ESPANYA

Llegar article original a Infopack.es

Espanya es consolida com el segon mercat més important de llaunes de begudes d’Europa, després del Regne Unit.

El 2020 el consum de llaunes de begudes a Espanya va augmentar un 4,6% en volum, impulsat principalment pel major consum domiciliari de cervesa, una dada que cobra sentit si tenim en compte com ha modificat les tendències tradicionals de compra i consum la pandèmia COVID-19. La reduïda afluència de visitants i les restriccions imposades a l’activitat de el sector hostaler han repercutit enormement en el comportament dels canals de venda de les llaunes de begudes traslladant part de l’consum a la llar. L’Informe Socioeconòmic de l’Sector de la Cervesa 2020 elaborat per Cervesers d’Espanya, assegura que per primera vegada en la història, el consum de cervesa a la llar (56%) va superar a el consum no domiciliari (44%).

La llauna de begudes ha sabut estar a l’altura en un difícil any 2020 gràcies als seus principals atributs: seguretat, perfecta conservació del producte, lleugeresa, comoditat en la compra, facilitat d’apilament al rebost o en la nevera i total reciclabilitat real.

Segons els estudis encarregats per l’Associació de Llaunes de Begudes a IRI, al canal d’alimentació moderna la venda de cervesa en llauna va augmentar un 17,2%, sent els hiper (amb un + 15,7%) i els supermercats d’entre 2.500 i 1.000m2, (amb un + 21,6%) els que més van augmentar les seves vendes. D’altra banda, la venda de refrescos en llauna a aquest canal va créixer un 3,7%, principalment en els hiper (+ 8,1%) i en els supermercats d’entre 2.500 i 1.000m2 (+ 6,2%).

La llauna: un envàs que ens agrada.

Metall Packaging Europe (associació que agrupa els productors europeus d’envasos metàl·lics: llaunes de begudes, d’alimentació, aerosols, tapes, tancaments i altres productes de consum) va encarregar a IPSOS un estudi d’opinió a 7 països europeus per conèixer la percepció de llauna de begudes per part de consumidor. A la fi de 2020 es van realitzar 1.000 enquestes telefòniques a Espanya, a persones d’entre 18 i 65 anys. Els resultats no deixen lloc a dubte: 6 de cada 10 enquestats van manifestar consumir llaunes de begudes a l’mínim un cop a la setmana i fins i tot un 11% ho fan diàriament (doblant la mitjana europea). Curiosament el consum de llaunes de begudes és major en la franja d’edat de 25-65 anys que entre els de 18-25 anys.

Una altra troballa de l’estudi realitzat per IPSOS és que, després del seu consum a la llar, el 83% dels espanyols manifesta separar les llaunes de begudes per al seu reciclatge al contenidor groc. Gràcies a això la inifinita reciclabilitat l’alumini es converteix en una realitat palpable.

En menys de 60 dies aquest alumini torna a les mans de l’consumidor en forma de nova llauna o d’altres objectes, exemplificant l’anomenada Economia Circular.

Un 61% dels espanyols considera que la llauna és fàcil de reciclar, però, quan es va preguntar a la gent què mesures serien més efectives per augmentar el reciclatge quan es consumeix fora de la llar, la més esmentada va ser, amb un 86% de els enquestats, disposar més contenidors per al seu reciclatge.

Una altra dada interessant, és que el 59% dels enquestats ressalten que de la llauna es pugui reciclar tot. I en efecte així és, la llauna de begudes al no tenir etiquetes, taps o un altre tipus de components secundaris és un envàs monomaterial i a l’estar realitzat d’un material permanent com l’alumini, es pot reciclar una i altra vegada, sense pèrdua de qualitat i amb importants estalvis energètics. Els materials permanents no es consumeixen, simplement es fan servir.
Els avantatges mediambientals de la llauna de begudes són cada vegada més conegudes i valorades pels espanyols. Un 57% sap ja que a l’reciclar una llauna de begudes s’estalvia el 95% de l’energia necessària per a la seva fabricació. Les llaunes de begudes són fàcils de separar i reciclar amb la infraestructura existent i no es requereixen noves tecnologies ni significatives inversions addicionals. Tot i això, es vol seguir millorant i prova d’això és que el full de ruta de Metall Packaging Europe es dirigeix ​​a el 100% de reciclatge de llaunes de begudes d’alumini en 2030. Un objectiu que requereix de la participació de tots.

Una altra de les conclusions interessants extretes de l’estudi realitzat per IPSOS posa de manifest la creixent maduresa de la població espanyola en qüestions ambientals i de gestió dels residus. Un 90% dels enquestats pensa que s’hauria de sancionar els que tiren indiscriminadament residus a la via pública i només un 3% es posiciona en contra. Aquest resultat es fa encara més evident quan es pregunta per aquesta pràctica en l’entorn natural. En aquest cas un 93% dels enquestats opina que s’hauria de sancionar els que tiren indiscriminadament residus en espais naturals i només un 1% es manifesta en contra.

Pel que fa a consum, ara per ara cada vegada són més les begudes que trien a la llauna com a envàs. Tal és el cas de vins blancs joves, cerveses artesanals, aigües, sucs … La llauna de begudes, a més de posseir uns atributs ideals per a la conservació de la beguda i el seu gaudi, ofereix un òptim control de la quantitat que es desitja consumir en cada ocasió.

Font: www.latasdebebidas.org