• ca
  • es
  • en

Examen sobre reciclatge i càlcul matemàtic

 

 

D’aquí poc s’anava a celebrar el Dia Mundial del Reciclatge (17 de maig), el Dia Internacional de la Diversitat Biològica (22 de maig), el Dia Mundial del Medi Ambient (5 de juny), el Dia Mundial dels Oceans (8 de juny) i el Dia Mundial de la Lluita contra la Desertització i la Sequera (17 de juny).

Per a conscienciar als seus alumnes, el mestre els va proposar una activitat lectiva transversal que consistia en que llegissin el titular d’una notícia i que, a continuació, contestessin unes preguntes i solucionessin uns problemes de càlcul matemàtic.

El titular de la notícia que el mestre va donar a llegir als seus alumnes era el següent:

Només l’any 2018, els ciutadans de B. van reciclar 6.542 tones de residus de plàstic.

El reciclatge a la ciutat ha crescut un 23% en els últims 12 mesos.

El regidor de Medi Ambient es declara satisfet per l’augment en el volum de reciclatge.

I aquestes van ser les preguntes de l’examen:

Calcula quantes tones va augmentar el reciclatge total entre 2018 i 2019 a la ciutat B.

Si a la ciutat B hi hagués un milió d’habitants, quants residus plàstics hauria reciclat 1 únic habitant?

Acaba la següent frase: L’augment en la quantitat de tones reciclades en els contenidors de la ciutat és un senyal que els ciutadans…

 

Els alumnes disposaven de 2 hores per a treballar en grup i entregar les respostes, i les calculadores haurien d’haver tret fum.

Però, per sorpresa i plaer del professor, els alumnes es van mirar atònits, van “googlejar” frenètics i es van engrescar en una acalorada discussió…, fins que una d’elles, la delegada de la classe, va aixecar la mà i va dir:

 

Profe, ja tenim la resposta: amb les dades que ens dones, és impossible saber quantes tones va augmentar el reciclatge total entre 2018 i 2019, ni tampoc és possible calcular quants residus plàstics hauria reciclat 1 únic habitant.

Argumenta la teva resposta, va dir el mestre.

La notícia està mal redactada i el problema mal plantejat, va dir la delegada, perquè es confon “reciclatge” amb “recollida”.

Explica’t.

Segons els experts, va dir la nena, el reciclatge és el “procediment mitjançant el qual es sotmet un material o a un producte ja utilitzats a determinats processos fisicoquímics i/o mecànics, per a obtenir una nova matèria primera o un altre producte acabat”.

Així, més que reciclar, va continuar la nena, el que els ciutadans i ciutadanes fem realment és dipositar plàstics en un contenidor; més tard, es fa la recollida i el transport d’aquests plàstics; després, en un lloc especialitzat, es fa una selecció per mides i tipus; a continuació, ara sí, quan tot aquest procés ha anat bé, es recicla, és a dir, es transforma el plàstic en matèria primera que, per últim, servirà per a fabricar nous articles de plàstic.

Per tant, va continuar la Delegada, els ciutadans de B. Van dipositar en els contenidors 6.542 tones, però desconeixem quantes d’aquestes tones van acabar sent reciclades i quantes van ser, per exemple, incinerades perquè era impossible reciclar-les.

I és una bona notícia que els residus plàstics recollits hagin augmentat un 23%?

No sabem si és bona o si és dolenta, perquè per a poder respondre hauríem de saber també si ha augmentat la producció i la venda de plàstics. S’ha de tenir en compte, profe, que la producció global de plàstics segueix disparada i, fixa-t’hi bé, en els últims deu anys s’ha produït més plàstic en el món que en tota la història de la humanitat.

Conclusió?, va dir el mestre.

Llegim bé les dades, profe, analitzem la informació, mantinguem els ulls ben oberts i atrevim-nos a analitzar i qüestionar les notícies que ens facin arribar.

 

 

Si t’ha interessat aquest article:

Què saben els infants del canvi climàtic?