• ca
  • es
  • en

Greenwashing? Què és això?

 

El greenwashing és una activitat molt relacionada amb la publicitat enganyosa que duen a terme algunes empreses, governs o entitats amb l’objectiu de “netejar” la seva imatge.

Dit d’altra manera, la finalitat del green wash és construir mitjançant publicitat i màrqueting una imatge “verda” i promocionar l’empresa o el producte com a ecològic, sostenible i no contaminant.

El motiu? Vendre més (o no perdre vendes) perquè cada dia són més els consumidors que compren productes o contracten serveis tenint en compte el compromís mediambiental de les empreses.

 

Tipus de greenwashing

 

Una sessió de maquillatge… verd

 

L’empresa utilitza paraules i imatges que legalment no comprometin a res, però que el consumidor associa amb allò ecològic.

Per exemple, a les etiquetes o als envasos llegim paraules com “natural”, “naturalesa” o “de la terra”, predomina el color verd o veiem imatges que associem amb l’ecologia i la naturalesa com un arbre, un bosc, un cel blau, una sortida del sol enfront del mar, etc.

 

Veritats que són mentida

 

Convertir una obligació legal en una majoria mediambiental voluntària és una veritat que no deixa de ser mentida.

Per entendre’ns, quan veiem en algunes neveres etiquetes en les quals l’empresa fabricant treu pit per no utilitzar CFC (gasos nocius per a la capa d’ozó) quan són gasos prohibits per llei des del 1989 (Protocol de Mont-real).

Bé doncs, la nevera no porta gasos nocius, però és que no els queda altre remei perquè el seu us està prohibit i penalitzat.

 

Compromisos que no comprometen

 

Empresas que se comprometen a dejar de contaminar o a ser sostenibles  de aquí a 20, 30 o 40 años. Y que, para colmo, no aclaran o establecen plazos o metas intermedias.

El que és cert és que d’aquí a 40 anys ni els consumidors ni els fabricants “compromesos” ens recordarem d’una promesa que, avui dia, no ens obliga a res.

 

Els perills del greenwashing

 

El perill més gran de la publicitat enganyosa  o esbiaixada i de la rentada d’imatge verda és que acreix l’escepticisme dels ciutadans (per què preocupar-me si tot és un engany?) i disminueix la capacitat del consumidor per afavorir a les empreses que realment són ecològiques (com saber qui menteix i qui diu la veritat?).

 

Com desemmascarar la mentida del greenwashing

 

Mantinguem-nos alerta, accedim a la informació, no ens deixem enlluernar per les meravelles del màrqueting, però tinguem en compte que els consumidors no ho podem fer tot sense l’ajuda dels nostres gestors polítics.

L’única manera de saber si l’actitud d’una empresa és realment ecològica i respectuosa amb el medi ambient és comptar amb lleis eficaces, mitjans econòmics per exercir un control real i mesures per a obligar a les empreses a què compleixin amb els objectius mediambientals en els seus processos de producció, distribució i comercialització.

No et rendeixis: hem de seguir perseguint una societat realment verda.

 

Si t’ha interessat aquest article:

¿QUÉ MÁS PUEDO HACER, ADEMÁS DE PROTESTAR?